رفتن به مطلب

چگونه نویسنده شویم ؟!

اگر نویسندگی را تازه شروع کرده‌اید، تلویزیون باید اولین چیزی باشد که کنار می‌گذارید. به گفته‌ی کینگ تلویزیون «سمِ خلاقیت است». نویسنده باید به درون خود و به دنیای تخیلاتش نگاه کند. برای این که بهتر بتوانید این کار را انجام بدهید باید تا می‌توانید کتاب بخوانید.

اخبار انجمن نویسا
  • رمان های بی تو در همه شهر غریبم و مرگ رنگ از خانوم ها مریم صناعی و بهاره غفرانی از نشر علی چاپ شده اند
  • به زودی رمان های زیر از نشر علی چاپ خواهند شد
  • رمان زندان دل از مریم صناعی
  • رمان معشوق مشترک و کسی مثل کسی نیست از فاطمه مرادی
  • رمان در پس ابرها از عاطفه نیک طلب
  • رمان پرواز غیر مستقیم از یاسمن تقوی
  • رمان زیر گنبد کبود انگار خدا هم نبود از پرستو مهاجر
  • رمان واکنش از مینا سلطانی
  • رمان کتمان از فاطمه کمالی
  • رمان طلوع از فاطمه گل محمدی
  • رمان آوای سکوت و قفس تا نفساز شادی هاشمی
  • رمان خشماهنگ از الهام علی احیایی

پست های پیشنهاد شده

ارسال شده در (ویرایش شده)
یاسمن تقوی

"به نام خدا"

 

یاسمن تقوی هستم نویسنده و نقاش آماتور :wavesmile:

در این تاپیک پستهای آموزش مبانی رنگ و آشنایی با رنگها و خواص اونها قرار میگیره. تمامی مطالب گردآوری شده از دانسته ها، آموخته ها و مطالعات شخصی بنده هست و کپی از منبع خاصی نیست. ضمن گفتن اصول پایه هم نکات ریزی گفته میشه که شاید کمتر مورد توجه هنرمندها قرار میگیره. امیدوارم که براتون مفید باشه ?

ویرایش شده در توسط یاسمن تقوی
  • پسندیدم 4

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
ارسال شده در (ویرایش شده)
یاسمن تقوی

❇ رنگ ها (بخش اول)

 

هنر نقاشی هم مثل هر هنر یا علم یا حرفه دیگه ای، نیاز به یک سری توانایی ها، امکانات و اطلاعات اولیه داره. آشنایی با سبک ها، تهیه لوازم با کیفیت، اصول انتخاب سوژه، یادگیری مهارتها و تکنیکهای لازم و... اما جذاب ترین بخش شاید بخش رنگها و انتخابشون باشه. همه دوست دارن از همون ابتدا دست به قلم ببرن و غرق در جادوی رنگها و تاثیراتشون برهم بشن. نقاشی بدون آگاهی از روابط رنگها، منجر به غیر واقعی شدن، چرک شدن رنگها درهم، یا جلوه نداشتن و جذاب نبودن نقاشی میشه؛ به همین خاطر، اولین پستهارو هم با رنگ شروع میکنم. شاید مباحث اولیه تکراری باشن اما درهرصورت از نقطه ی آغاز شروع میکنم تا به مرور به مطالب تخصصی تر برسیم.

 

✳ دایره رنگ یا چرخه رنگ ایتن

 

_20180616_233352.thumb.JPG.eac6005eb397e64de39bdf865458ce2d.JPG


ایده چرخه رنگ اولین بار توسط ایزاک نیوتن مطرح شده اما در نهایت ایتن، رنگ شناس سوییسی مکتوب و ثبتش کرده. نظریات ایتن در خصوص رنگها و روابط بین اونها، پایه و اساس رنگ شناسی رو تشکیل میده.
تمام رنگهای موجود در عالم، از ترکیبات سه رنگ اصلی به وجود میان که خودشون ترکیبی از رنگهای دیگه نیستن. زرد، قرمز و آبی بعنوان سه رنگ اصلی یا اولیه شناخته میشن. از ترکیب رنگهای اصلی، رنگهای فرعی یا ثانویه (سبز، نارنجی و آبی) به وجود میان و با ترکیب هر رنگ ثانویه با رنگ اولیه ی کنارش، رنگهای درجه سه (سبز زرد، زرد نارنجی، نارنجی قرمز، قرمز بنفش، آبی بنفش و سبزآبی) به وجود میان. سبز زرد رو عامه مردم به اسم سبز چمنی هم میشناسن. قرمز بنفش هم به اسم ارغوانی، آبی بنفش به اسم نیلی و سبزآبی به اسم فیروزه ای هم شناخته میشه.

 

_20180616_233406.thumb.JPG.1d4d0ba26accbd13168686dac742de88.JPG


✳ نکته اول: مسلما ما تنها یک زرد، یک قرمز و یک آبی نداریم! در حقیقت قرمزها، آبی ها و زردهای بسیار زیادی در جهان هستی وجود دارن که برای بعضی هاشون اسم گذاشته شده و بعضی های دیگه نه. وقتی از سه رنگ اصلی صحبت میکنیم، در حقیقت منظور قرمز، آبی و زرد "اصلی" هست که ترکیب اونها با هم، سبز و نارنجی و بنفش "اصلی" رو به ما میده. بدست آوردن هرکدوم از این سه رنگ اصلی، از طریق ترکیب چند رنگ بخصوص و هم خانواده با هم انجام میشه.


✳ نکته دوم: برای آشنایی بیشتر با رنگها، بهتره حتی در صورت در اختیار داشتن رنگها، حداقل یکبار اونها رو با ترکیب رنگهای دیگه بدست بیاریم.

 

✳ نکته سوم: رنگهای ثانویه یعنی سبز و نارنجی و قرمز، گرایشی به هیچکدوم از دو رنگ تشکیل دهنده شون ندارن. این موضوع توی ترکیب رنگها باید مد نظر قرار بگیره در صورتی که رنگ به یکی از دو رنگ اصلی گرایش داشته باشه رنگ ثانویه صحیحی نیست.

 

✳ نکته چهارم: 

ترکیب سه رنگ اصلی با هم رنگ خاکستری خنثی رو به ما میده. نوعی از خاکستری که به هیچ رنگی گرایش نداره.

 

✳ نکته پنجم:

سفید و سیاه جزو رنگهای اصلی چرخه رنگ نیستن و برای ساختن رنگهای اصلی نباید استفاده بشن، اما طبق قرارداد، برای ساخت ابی اصلی میتونیم از ترکیبات خاص آبی بعلاوه کمی سفید استفاده کنیم. در این مورد بعدا بیشتر توضیح میدم. 

 

_20180616_233428.thumb.JPG.77dd2f88f4c70ab51ebeb197e4e6c429.JPG

ویرایش شده در توسط یاسمن تقوی
  • پسندیدم 3

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
یاسمن تقوی


❇ رنگ‌ها (بخش دوم)

 

❇ رنگ‌های مکمل

 

0008.thumb.png.f411af56f5bc24dbe0aa6cb3026e5e93.png

 

در چرخه‌ی رنگ ایتن، هر دو رنگی که در نقطه‌ی مقابل هم قرار بگیرن، به عنوان رنگ‌های مکمل یا متضاد شناخته می‌شن. دونستن این مفهوم از دو جهت اهمیت بسیار زیادی داره:

 

1- رنگ‌های مکمل در صورتی که «در کنار» هم استفاده بشن، جلوه و درخشش بیشتری به اثر ما می‌دن

 

شاید تجربه‌اش رو داشته باشین که با خیره شدن به یک منبع نور و بعد بستن پلک‌ها، تصویر سیاهی به شکل همون منبع نور توی ذهنتون نقش بسته و یا با خیره شدن طولانی مدت به یک تصویر خاص و سپس نگاه کردن به جایی دیگه، همون تصویر رو با رنگ و شدت نوری مخالف ببینید. این پدیده «جانشینی» نام داره و دلیل این موضوع هم همینه؛ چون چشم و ذهن ما با دیدن یک رنگ، ناخودآگاه رنگ مکمل اون رو طلب می‌کنه. به همین خاطره که تصویر چند پرتقال نارنجی در یک ظرف سفالی آبی، منظره‌ی لاله‌های سرخ در یک دشت سرسبز یا گل‌های بنفشه‌ی بنفش و زرد در باغچه، همیشه برامون جذابیت بصری خاصی داره!

 

0012.jpeg.d86a76fc22131eb6c04162484eda7bfd.jpeg

 

0013.thumb.jpg.87115082ee93ad16b6cc0498571b92d7.jpg

 

0014.thumb.jpg.981786aec244485c23437007a3dbaeb2.jpg

 

2- رنگ‌های مکمل در صورتی که با هدفی نادرست با هم «مخلوط» بشن، کار ما رو چرک و خراب می‌کنن!

 

به همون اندازه که قرار گرفتن رنگ‌های مکمل در کنار هم می‌تونه جذاب باشه، مخلوط شدن یا روی هم اومدنشون می‌تونه فاجعه به بار بیاره! با ترکیب هر دو رنگ مکمل با هم، طیف‌های مختلف خاکستری‌های فام‌داری به‌دست میاد که با کم یا زیاد کردن هرکدوم از دو رنگ سازنده در ترکیبشون، می‌شه به مجموعه رنگ‌هایی رسید که اصطلاحا «رنگ‌های لجنی» و «رنگ‌های زمین» نامیده می‌شن؛ انواع خاکستری‌ها و قهوه‌ای‌های مایل به سرخ، مایل به زرد، مایل به سبز و... هرچند این رنگ‌ها هم به جای خودشون کاربردهای مهمی می‌تونن داشته باشن، اما اگر هدف به‌دست‌آوردن چنین رنگی در اون نقطه نباشه و بخوایم شفافیت و درخشندگی کار حفظ بشه، نباید رنگ‌های مکمل رو با هم ترکیب کنیم.

 

0011.thumb.png.6949181e409b45d4599292040937896c.png

 

0009.thumb.png.2562ecef732b5afb6c6db23bae271c14.png

 

0010.thumb.png.b2c6be60068bad7ed7e7813ec6b2d796.png

 

هر کدوم از سه رنگ اصلی، با یک رنگ فرعی یا درجه دو، و رنگ‌های درجه سه با همدیگه به شکل زیر رابطه‌ی مکملی دارن:

زرد (درجه یک) با بنفش (درجه دو)

زرد نارنجی (درجه سه) با آبی بنفش یا نیلی (درجه سه)

نارنجی (درجه دو) با آبی (درجه یک)

قرمز نارنجی (درجه سه) با سبز آبی یا فیروزه‌ای (درجه سه)

قرمز (درجه یک) با سبز (درجه دو)

قرمز بنفش یا ارغوانی (درجه سه) با سبز زرد یا سبز چمنی (درجه سه)

 

0015.thumb.jpg.e5f59237e64d861de716b6c6ea34adc4.jpg

  • پسندیدم 2

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
یاسمن تقوی

 

❇ رنگ‌ها (بخش سوم)

 

❇ رنگ‌های گرم و سرد

 

0016.thumb.png.68a1ee9aeab9f9173ade4a74b5ce9ba8.png

 

دمای رنگ‌ها به صورت ذهنی و در قیاس با حس لامسه و تجربه‌ی دیداری اون‌ها قابل درک هست؛ برای مثال، رنگ‌هایی که تجربه‌ی دیدن و احساسشون رو با نور، خورشید و آتش داشتیم، گرم هستن و رنگ‌هایی که مربوط به آب، یخ، زمین و آسمون هستن دمای سردتری دارن. تشخیص دمای رنگ‌ها از جهت اثرگذاری بر روان و روحیه انسان اهمیت داره؛ چه در نقاشی، چه در طراحی و انتخاب لباس، چه در چیدمان دکوراسیون منزل و...

 

0017.thumb.jpg.5cce693812628e794ca2ca8aed08c758.jpg

 

❇ خصوصیات رنگ‌های گرم و سرد

رنگ‌های گرم روشن، پر انرژی، شادی‌بخش و هیجان‌آور هستن. رنگ قرمز محرکه و استفاده از اون در مقادیر کم حس غنی‌بودن و زیبایی و در مقادیر بالا، احساس خطر و هیجان رو تقویت می‌کنه. رنگ زرد، رنگ آفتاب، نماد ثروت، طلا، تقدس، عظمت و ابدیت هست و نارنجی که ترکیب این دو رنگه، نماد نور و گرمای شعله‌هاست.

رنگ‌های سرد نماد سرما، آرامش، تمرکز، عمق، فاصله، جدیت و صلح هستن. آبی به عنوان اصلی‌ترین رنگ سرد، رنگی پیچیده و جنجالیه که کاربرد زیادش ممکنه تشدیدکننده‌ی افسردگی و حس درد و رنج روحانی باشه و در عین حال، نماد آرامش هم هست (بستگی به وسعت و کاربردش داره).

 

❇ تقسیم‌بندی رنگ‌های گرم و سرد

اگر دایره‌ی رنگ رو با خطی (از مابین دو رنگ سبز و سبز – زرد، تا مابین دو رنگ قرمز و ارغوانی) به دو نیم تقسیم کنیم، یک طرف دایره که شامل رنگ آبی می‌شه رنگ‌های سرد، و طرف دیگه که شامل رنگ نارنجی می‌شه رنگ‌های گرم رو به ما نشون می‌دن. البته در مورد محل دقیق این خط بعضی مواقع اختلاف نظر وجود داره و علتش هم این نکته هست:

دو رنگ سبز و بنفش که تشکیل‌شده از رنگ‌های آبی و زرد، و آبی و قرمز هستن، با توجه به «نسبت» این دو رنگ در ترکیبشون می‌تونن گرم یا سرد باشن. اگر نسبت آبی در این دو رنگ بیشتر باشه، سبز یا بنفش ما یک رنگ «سرد» خواهد بود و اگر نسبت آبی کمتر از رنگ دیگه باشه، سبز یا بنفش «گرم» داریم.

 

بطور کلی، سردترین و گرم‌ترین رنگ‌های چرخه‌ی رنگ به ترتیب، سبز – آبی یا فیروزه‌ای وقرمز – نارنجی هستن.

 

نکته اول: مکمل یک رنگ سرد، همیشه یک رنگ گرم هست و بالعکس.

 

نکته دوم: گرما و سرمای رنگ‌های خالص (شش رنگ اولیه و ثانویه) به راحتی تشخیص داده می‌شه؛ اما در ترکیبات فرعی‌تر رنگ‌ها، و یا در صورتی که رنگ‌ها با «رنگ‌های خنثی» یعنی سفید، سیاه و خاکستری خنثی ترکیب بشن، سخت‌تر می‌شه دمای رنگ رو تشخیص داد. دشوار بودن این تشخیص هم به دلایلی مثل دشواری تشخیص رنگ‌های سازنده، قرار گرفتن این رنگ‌ها در کنار رنگ‌های گرم یا سرد دیگه، ضعف بینایی ما در دیدن رنگ‌ها و عدم تشخیص ذهنی خوب هست. همچنین رنگ‌های ترکیبی با قرارگیری در کنار رنگ‌های دیگه (به‌خصوص اگر یکی از رنگ‌های سازنده‌شون باشن) دمای متفاوتی رو نشون می‌دن. برای مثال، نیلی (آبی – بنفش) در کنار آبی گرم‌تر بنظر میاد در صورتی که در کنار بنفش، دمای سردتری داره. به همین ترتیب تشخیص دمای رنگ‌های «پاستلی»، رنگ‌های «پوست»، رنگ‌های ترکیب‌شده با سفید و... سخت‌تره. در مورد این رنگ‌ها در پست‌های بعدی مبانی رنگ توضیح بیشتری می‌دم.

 

0018.thumb.jpg.e6f32274020ac631bcfa21c19193883f.jpg

 

0019.jpg.f03c1159af5cb2d7ca5d19a4b85fdb4d.jpg

 

0020.thumb.jpg.7dfcf25965d0e97a21f9c90029091b51.jpg

 

0021.thumb.jpg.1785d680768470a815ba26b8393c5e0c.jpg

  • پسندیدم 1

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
یاسمن تقوی

رنگ‌ها (بخش چهارم)

 

ته‌رنگ یا Hue

 

فام، ته‌رنگ، رنگ‌مایه یا پرده‌ی رنگ، شباهت یا تفاوت یک رنگ با رنگ‌های اصلی دایره‌ی رنگ رو نشون می‌ده. ته‌رنگ یکی از انواع کنتراست (روابط) بین رنگ‌هاست که میزان تفاوت، اختلاف یا تباین رنگ‌ها رو براساس میزان شباهت یا تفاوتشون با رنگ‌های اصلی می‌سنجه.

با این معیار، سه رنگ اصلی یعنی زرد، قرمز و آبی، بالاترین میزان کنتراست ته‌رنگ رو با همدیگه دارن (به عکس‌ها توجه کنید). به هر میزان که رنگ‌ها بیشتر با هم ترکیب بشن، این تفاوت کمتر می‌شه؛ بنابراین کنتراست (اختلاف) ته‌رنگ بین سه رنگ بنفش، نارنجی و سبز، کمتر از کنتراست بین سه رنگ اصلیه.

دو رنگ سیاه و سفید هم کنتراست بالایی با هم دارن؛ اما ترکیب رنگ‌ها با سفید یا سیاه (همونطور که باعث می‌شه گرمی و سردی رنگ‌ها تغییر کنه) اون‌ها رو به سمت خنثی بودن و کمتر شدنِ کنتراست بینشون می‌بره؛ به همین خاطر کنتراست ته‌رنگ بین رنگ‌های نارنجی روشن، سبز روشن و بنفش روشن، کمتر از کنتراست بین نارنجی، سبز و بنفش خالص خواهد بود. همینطور اگر برای مثال، سه رنگ اصلی رو با مشکی ترکیب کنیم، کنتراست بین اون‌ها کمتر از حالتیه که رنگ‌ها به صورت خالص کنار هم قرار بگیرن.

در صورت ترکیب رنگ‌ها با مکمل‌هاشون هم، کنتراست ته‌رنگ بین اون‌ها کاهش پیدا می‌کنه؛ چون رنگ‌ها به خاکستری گرایش پیدا می‌کنن و اختلاف بینشون کمتر می‌شه. رنگ‌هایی هم که در دایره‌ی رنگ نزدیک‌تر به هم قرار بگیرن (مثلا زرد و نارنجی و قرمز) نسبت به هم کنتراست ته‌رنگ کمتری دارن و دلیل این موضوع هم با توجه به توضیحات بالا مشخصه.

 

0022.png.4bd9ded745d638b868c1d34c4ddeb018.png                     0023.thumb.jpg.4e6e2186e8a7605b2180fcec26e26309.jpg

0025.jpg.8078c961b95946ecd0dcefa13105566a.jpg                     0024.thumb.jpg.fc10db53f4ff72ec88eb95005daab305.jpg

0026.png.4040b04fe39c8c967c235d2207e7db48.png                     0027.png.ad76548a46329cdf3094081c152c08e1.png

 

مفهوم Tint، Tone و Shade

 

این سه کلمه برای توصیف سه حالت از ترکیب رنگ به کار می‌ره که منجر به خنثی شدن رنگ‌ها می‌شه. Tint یا سفید‌کردن، به معنای ترکیب رنگ‌ها با سفید یا روشن‌کردن رنگ‌هاست؛ Tone به معنای ترکیب رنگ‌ها با خاکستریه و Shade یا سایه‌دار‌کردن هم به ترکیب رنگ‌ها با سیاه یا تیره‌کردن اون‌ها گفته می‌شه.

تا اینجا در مورد نظریه‌ی کلاسیک ایتن گفته شد که سه رنگ اصلی در اون زرد، قرمز و آبی بودن. امروزه در بخش‌های کامپیوتری و دیجیتالی مرتبط با طراحی و هنر، از مدل‌های دیگه‌ای برای ترکیب رنگ‌ها استفاده می‌شه که با توجه به مباحث قبلی و کاربرد این مدل‌ها در فعالیت‌های روزمره (به‌خصوص برای کاربرهای اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام که بر اساس تصاویر فعالیت دارن)، دوتا از اون‌ها رو به اختصار و بدون ورود به مباحث ریاضی توضیح می‌دم. با استفاده از این مدل‌ها و ترکیب رنگ‌ها با رنگ‌های خنثی، می‌شه طیف رنگ‌ها رو در ابعاد دیگه‌ای گسترش داد.

 

0028.thumb.jpg.9e4af4bf5322f0e76c63b123155bfd3f.jpg

 

0029.thumb.png.69e59f301facd5d1d5b7a2c2c9fb87ff.png

 

0030.jpg.f229c450ccbbd1e415f8fb4d80cdbfde.jpg

 

0031.thumb.jpg.c23a8352734554fa2272327096185024.jpg

 

  • پسندیدم 1

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
یاسمن تقوی

رنگ‌ها (بخش پنجم)

 

مدل رنگ RGB، مدل CMYK و مدل HSB

 

0032.jpg.064a9f9df76ebcc0bad3fcf35adbe455.jpg

 

در نقاشی سنتی برای ترکیب رنگ‌ها از سه رنگ اصلی چرخه‌ی ایتن یا RYB استفاده می‌شه؛ اما چرخه‌ی رنگ در کامپیوتر و دستگاه‌های جدید به شکل متفاوتی به کار می‌ره. این چرخه، بر اساس «ترکیب نورها»ست؛ بر این اساس سه «نور» اصلی، نورهای قرمز، سبز و آبی هستن که از ترکیب دو‌به‌دوی اون‌ها، نورهای زرد، آبی «سایان» و سرخابی یا «ماژنتا» حاصل می‌شه. ترکیب این سه نور، نور «سفید» رو به ما می‌ده و در نبود هیچ‌کدوم از این نورها «سیاهی» رو خواهیم داشت. این مدل در کامپیوتر تحت عنوان RGB که سرواژه‌ی این سه رنگ (قرمز، سبز و آبی) هست وجود داره و در نرم‌افزارهای طراحی و نقاشی مثل فوتوشاپ، کرل و... استفاده می‌شه.

از سه رنگ حاصل در این روش، یعنی زرد، آبی سایان و ماژنتا در پرینترها (چاپگرها) به عنوان سه رنگ اصلی استفاده می‌شه که ترکیب اون‌ها با هم، سایر رنگ‌های قابل چاپ رو به وجود میارن. این مدل هم با کلمه‌ی اختصاری CMYK شناخته می‌شه؛ به ترتیب سایان، ماژنتا، زرد (یلو) و Key که رنگ مشکی درنظر گرفته می‌شه (چهار کارتریج پرینترهای ساده).

مدل RGB داخل نرم‌افزارها به صورت اشکال مختلفی طراحی شده (عکس‌ها رو نگاه کنید) که از قوانین چرخه‌ی رنگ ایتن پیروی می‌کنن (و فقط در رنگ‌های اصلی با هم تفاوت دارن). در هر کدوم از این مدل‌ها سه مشخصه‌ی اصلی رنگ قابل شناسایی هستن:

1- ته‌رنگ (Hue): اگر روی محیط دایره‌ی رنگ حرکت کنیم (مثلا از رنگ سبز در جهت زرد، نارنجی، قرمز، بنفش و...) ته‌رنگ تغییر می‌کنه.

2- روشنی یا ارزش رنگ (Brightness - Value): با زیاد شدن سفید یا سیاه، رنگ‌ها روشن‌تر یا تیره‌تر می‌شن و سفیدی‌ها یا سایه‌های مختلف رنگ رو به ما می‌دن. طیف سفید تا رنگ خالص تا سیاه در این مدل، اصطلاحا روشنی یا درخشندگی یا ارزش رنگ نامیده می‌شه.

3- خلوص یا اشباع رنگ (Saturation - Chroma): افزودن یا کم‌کردن خاکستری به رنگ‌ها که تنالیته‌های مختلف رنگ رو به وجود میاره، شدت یا خلوص یا اشباع رنگ نامیده می‌شه. میزان اشباع رنگ‌ها روی طیفی از رنگ خالص، تا خاکستری خالص تغییر می‌کنه.

 

0033.thumb.jpg.a05fcb05411994f4dcccb2bff0b843dd.jpg

 

0034.thumb.jpg.f2a43e4e4cebc9fde62959f2581024c4.jpg

 

0035.jpg.cec04acb2f51189b6aa9b817dd49c206.jpg

 

0036.jpg.d0f16a45b3244b7587bab08be342f18c.jpg

 

0037.thumb.jpg.e43165aa5b18d9273ee66f49a69b6da8.jpg

 

نکته اول: رنگ‌های سیاه، سفید و طیف خاکستری خنثی در میان آنها، رنگ‌های بدون فام یا آکروماتیک هستن. سایر رنگ‌ها، رنگ‌های فام‌دار یا کروماتیک نامیده می‌شن.

 

نکته دوم: ته‌رنگ یا فام، همون چیزیه که ما به عنوان «رنگ» می‌شناسیم. برای مثال، وقتی می‌گیم ته‌رنگ لیمویی زرد هست، یعنی لیمویی نوعی زرد محسوب می‌شه و با زرد در یک خانواده قرار می‌گیرن. هم‌خانوادگی رنگ‌ها بر اساس ته‌رنگ نوعی از رابطه بین رنگ‌ها رو به وجود میاره که در مبحث «هارمونی رنگ» مورد توجه قرار می‌گیره. انواع هارمونی رنگ رو در پست بعدی توضیح می‌دم.

  • پسندیدم 2

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
یاسمن تقوی

رنگ‌ها (بخش ششم)

 

هارمونی رنگ‌ها

 

0038.thumb.jpg.4acc7c7d85c78082ad6f755a4035cb4a.jpg

 

هماهنگی یا هارمونی به معنی چیدمان مطبوع اجزای یک کل به نحویه که باعث مجذوب‌شدن بیننده بشه. البته اگر از هارمونی بیش از حد استفاده بشه، ترکیب حاصل خیلی ملایم و خسته‌کننده می‌شه پس باید حد تعادل رو در اون رعایت کرد.

هارمونی رنگ‌ها به چند شیوه اتفاق می‌افته. اگر از ترکیبات مختلف یک رنگ با خاکستری، سفید یا سیاه هم در کنار هم استفاده کنیم هارمونی داریم، اما رنگ‌های حاصل با هم تضاد خیلی بارزی نخواهند داشت. بنابراین اگر از رنگ‌های خالص‌تر و مشابه استفاده کنیم هارمونی شدت بیشتری داره.

نکته: در هارمونی، یک رنگ به عنوان رنگ اصلی تعیین می‌شه و رنگ‌های بعدی (با تنالیته‌ها یا درخشندگی‌های مختلف) در ارتباط با اون به کار می‌رن.

 

1- رنگ‌های مکمل (Complimentary)

رنگ‌های مکمل با هم هارمونی و در عین حال، تضاد بالایی دارن. می‌دونیم که هر رنگ گرم، مکمل یک رنگ سرده که در دایره‌ی رنگ درست در مقابلش قرار داره. به خاطر کنتراست بالای مکمل‌ها، نمی‌شه خیلی از هارمونی اون‌ها در کنار هم استفاده کرد. رنگ‌های سبز و قرمز با هم دارای هارمونی مکمل هستن.

 

2- رنگ‌های مشابه (Analogous)

رنگ‌های مشابه در دایره‌ی رنگ کنار هم قرار دارن و در طبیعت هم این هارمونی رنگ بیشتر پیدا می‌شه. در عین حال هنگام استفاده از اون‌ها باید تضاد بینشون رو بالا برد تا بیش از حد شبیه همدیگه نشن (برای مثال با ترکیب یکی از رنگ‌های انتخابی با سیاه یا سفید). سه رنگ سبز زرد، سبز و سبزآبی مثالی از هارمونی رنگ‌های مشابه هستن.

 

3- هارمونی سه‌گانه (Triadic)

در این شیوه، از سه رنگ استفاده می‌شه که با فاصله‌ی یکسان از هم روی دایره رنگ قرار دارن (سه گوشه‌ی یک مثلث متساوی‌الاضلاع روی دایره رنگ). سه رنگ بنفش، زرد نارنجی و سبز با هم هارمونی سه گانه دارن.

 

4- مکمل‌های متساوی‌الساقین (Split - Complimentary)

در این شیوه از سه‌رنگی استفاده می‌شه که روی دایره رنگ، تشکیل یک مثلث متساوی‌الساقین رو می‌دن؛ به این شکل که یک رنگ انتخاب می‌شه و در نقطه‌ی مقابل، دو رنگی که دو طرف مکمل رنگ اول قرار گرفتن برای ایجاد هارمونی مورد نظر قرار می‌گیرن. اگر رنگ سبز رو به عنوان رنگ اول انتخاب کنیم، رنگ‌های قرمز نارنجی و ارغوانی (قرمز بنفش) که دو طرف مکمل رنگ سبز (قرمز) قرار دارن، با هم ایجاد هارمونی می‌کنن.

 

5- هارمونی چهارگانه (Tetrad)

در این هارمونی از چهار رنگ استفاده می‌شه و دو نوع داره:

یک: هارمونی مستطیل (Rectangle)

برای مثال، چهار رنگ قرمز، نارنجی، سبز و آبی.

دو: هارمونی مربع (Square)

مثل چهار رنگ قرمز، زرد نارنجی، سبز و نیلی (آبی بنفش).

 

نمونه های استفاده از هارمونی رنگ در پوستر فیلم ها:

 

0039.thumb.jpg.ebec9c3e09ca2597f8ba8aead596479e.jpg

0040.thumb.jpg.8634b6faecf055d6849551eeeaa3c98b.jpg

0041.thumb.jpg.fdd24478b915a4633f6182b8f28993d7.jpg

0042.thumb.jpg.59486b070d2f8bc8f423f18e6272550b.jpg

0043.thumb.jpg.2ae754ddd85fe40d91586acfa6400ccc.jpg

0044.thumb.jpg.dc5d9dc186bfbd75f588f20cf33e06f7.jpg

0045.thumb.jpg.2343eea950f303f1395b26455b2d004b.jpg

 

0047.thumb.jpg.6e8aa4c398f515284aae9f03ea2f7103.jpg

0046.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
ارسال شده در (ویرایش شده)
یاسمن تقوی

رنگ ها (بخش هفتم)

 

هم‌زمانی رنگ‌ها

 

0048.jpg.18a57c25ce4aa7ef374334ecb4282552.jpg

 

قبلا به پدیده‌ی جانشینی اشاره کردم و گفتم با مشاهده‌ی یک رنگ، ذهن ما ناخودآگاه رنگ مکمل رو در کنارش تصور می‌کنه. این پدیده اساس نوعی ارتباط بین رنگ‌ها رو تشکیل می‌ده که به «کنتراست هم‌زمانی» معروفه. این کنتراست به سه شکل بین رنگ‌ها اتفاق می‌افته:

 

1- بین یک رنگ و هر رنگ غیر مکمل خودش:

 

0050.thumb.jpg.d360ce9a5f18e8f04c9687781acb612e.jpg

 

اگر یک رنگ در کنار رنگی غیر از مکمل خودش قرار بگیره، تاثیر هم‌زمانی دو رنگ باعث می‌شه رنگ مقابل از نظر بصری گرایش به مکمل اون رنگ پیدا کنه. برای مثال، اگر یک دایره‌ی قرمز وسط زمینه‌ی بنفش داشته باشیم، دایره‌ی قرمز مایل به زرد دیده می‌شه (و کمی نارنجی به‌نظر میاد). در مقابل، اگه دایره‌ی قرمز رو وسط زمینه‌ی زرد قرار بدیم، مایل به بنفش دیده می‌شه (و شبیه رنگ ارغوانی یا قرمز بنفش به‌نظر می‌رسه).

 

2- بین یک رنگ و یک خاکستری

 

0051.thumb.jpg.3303fe9248e5d76ca2f97ba5644a7ae7.jpg

 

اگر دایره‌ای خاکستری در زمینه‌ی رنگی قرار بگیره، گرایش به مکمل اون رنگ پیدا می‌کنه و به‌نظر می‌رسه یک سایه‌ی رنگی مایل به مکمل اون رنگ رو داره. مثلا اگر خاکستری وسط قرمز به کار بره، به‌نظر میاد کمی به سبزی می‌زنه.

 

3- بین انواع خاکستری‌ها یا خاکستری و سیاه و سفید

 

0049.jpg.436a3339b50e493b26a8f3f05af65828.jpg

 

اگر دایره‌ای به رنگ خاکستری در زمینه‌ی سیاه (یا خاکستری تیره‌تر از خودش) قرار بگیره و در مقابل، همون رنگ خاکستری در زمینه‌ی سفید (یا خاکستری روشن‌تر از خودش) به کار بره، اونی که در زمینه‌ی سیاه یا خاکستری تیره قرار گرفته، نسبت به دایره‌ی همرنگ خودش در زمینه‌ی دیگه، روشن‌تر به‌نظر میاد.

 

0052.thumb.jpg.b6fe502aabfb711d2216e8e279e9bb2a.jpg

 

وجود خاکستری در کنار یک رنگ، کنتراست هم‌زمان رو شدیدتر از حالتی نشون می‌ده که دو رنگ غیر مکمل در کنار هم قرار بگیرن. علاوه بر این تغییر فامِ رنگ‌ها در زمینه‌های مختلف، باید بدونیم هر رنگی در زمینه‌ی تیره‌تر از خودش بزرگ‌تر و نزدیک‌تر به‌نظر می‌رسه و در زمینه‌ی روشن‌تر از خودش، کوچک‌تر و دورتر. مثلا رنگ قرمز در زمینه‌ی سیاه، درخشش و جلوه‌ی بیشتری از خودش نشون می‌ده و دمای بیشتری هم پیدا می‌کنه؛ در صورتی که در زمینه‌ی سفید از گرما و درخشش اون کم می‌شه و به‌نظر دورتر و خاموش میاد.

 

نکته: با اضافه‌کردن کمی از رنگ زمینه به خاکستری به‌کار رفته، یا کم و زیاد کردن میزان روشنایی خاکستری نسبت به زمینه و یا کشیدن یک خط سیاه دور خاکستری و جدا کردنش از زمینه می‌شه کنتراست هم‌زمانی و گرایش خاکستری به مکمل زمینه رو کاهش داد. همچنین اگر کمی از رنگ مکمل زمینه رو به خاکستری اضافه کنیم یا روشنایی خاکستری و زمینه رو برابر بگیریم، اثر هم‌زمانی رنگ‌ها نمود بیشتری پیدا می‌کنه. دونستن این نکته از این جهت مهمه که بدونیم در چه صورتی باید رنگ‌های مختلف رو در کنار هم استفاده کنیم، بدون اینکه تاثیرات هم‌نشینی اون‌ها کنار هم باعث بشه درخشش خودشون رو از دست بدن؛ توی ذوق بزنن یا شبیه رنگ‌هایی که ما نمی‌خوایم به‌نظر بیان.

 

0053.thumb.jpg.3db5e2cdd8da7146236f6f4429fa77c3.jpg

 

0054.thumb.jpg.902eea788415e1e222d834c6f7bb0bc1.jpg

 

0055.thumb.jpg.a58526e3d005f761f34680d0430430ac.jpg

 

 

ویرایش شده در توسط یاسمن تقوی

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×