رفتن به مطلب
اخبار انجمن نویسا
  • رمان های بی تو در همه شهر غریبم و مرگ رنگ از خانوم ها مریم صناعی و بهاره غفرانی از نشر علی چاپ شده اند
  • به زودی رمان های زیر از نشر علی چاپ خواهند شد
  • رمان زندان دل از مریم صناعی
  • رمان معشوق مشترک و کسی مثل کسی نیست از فاطمه مرادی
  • رمان در پس ابرها از عاطفه نیک طلب
  • رمان پرواز غیر مستقیم از یاسمن تقوی
  • رمان زیر گنبد کبود انگار خدا هم نبود از پرستو مهاجر
  • رمان واکنش از مینا سلطانی
  • رمان کتمان از فاطمه کمالی
  • رمان طلوع از فاطمه گل محمدی
  • رمان آوای سکوت از شادی هاشمی
  • به انجمن نویسا خوش آمدید

    کاربرگرامی برای استفاده از امکانات انجمن ثبت نام کنید اگر قبلا ثبت نام کردید گزینه ورود را بزنید

همسفر

طرح داستان

پست های پیشنهاد شده

همسفر

دلیل ومنطقی که در پشت رخدادها و حوادث داستان جریان دارد، طرح داستان است. طرح و توطئه در حقیقت ساختمان منطقی، فکری و سببی داستان است." سلطان مرد و سپس ملکه مرد" داستان است اما " سلطان مرد و پس از چندی ملکه از فرط اندوه درگذشت" طرح است. طرح و توطئه، تنظیم کننده حوادث داستان است و آن چیزی ست که باعث انسجام و وابستگی میان حوادث می شود.

اگر در این بخش ذهنی استوار و منطقی حکمفرما نباشد، بسیاری از حوادث بلاتکلیف می مانند و خواننده نمی تواند با نویسنده و جهان بینی و تجربیات او آشنا شود. صرف توصیف و بیان حوادث برای ایجاد یک بنیاد داستانی، بسنده نیست زیرا طرح نهفته در پشت حوادث داستان است که ماجرا را از یک گزارش روزنامه ای، به اثری هنری تبدیل می کند.

ژان پل سارتر درباره کتاب بیگانه آلبرکامو، گفته است: " هیچ اتفاقی در بیگانه یافت نمی شود که قهرمان را اول به طرف جنایت و بعد هم به طرف اعدام، رهبری نکند" شبیه این گفته را با کمی تغییر درباره ی بوف کور صادق هدایت نیز می توان گفت. در بوف کور هیچ اتفاقی یافت نمی شود که قهرمان را نخست به طرف قتل زن و بعد به طرف مرگ خود نکشاند. جملات اول هر دوکتاب مسیر حوادث را باد دید اعترافی از طرف راوی داستان تعیین می کند:

در بوف کور: " در زندگی زخمهایی هست که مثل خوره روح را درانزوا میخورد و می تراشد." و در بیگانه: " امروز مادرم مرد، شاید هم دیروز، نمی دانم."

در طرح و توطئه هر دو داستان حوادث به شیوه ای حساب شده در جای خود قرار گرفته اند. در این قصه ها حتی یک جمله ی بی جا، نمی توان یافت. حرف ها همه در چهارچوب کلی داستان، جای خود را دارند  و نویسنده آنها را از روی حساب گفته است. به بیان دیگر در همان جمله اول کتاب، عصاره داستان به صورت فشرده و غیرقابل تجزیه به خواننده القا می شود. از همان جمله اول، خواننده خودش را با انسانی مواجه می بیند که او را یک لحظه به حال خود نخواهد گذاشت. این بدان معناست که در یک طرح و توطئه خوب، نمی توان حادثه ای را حذف کرد و یا از صحنه ای چشم پوشید.

مسئله اصلی قدرت نویسنده در ساختن ذهنی طرح است. ساختمان طرح، شدیدا به جهان بینی و توان های تجربی هنرمند وابسته است. تجربه است که نویسنده را در ریشه یابی علت ها و مصورکردن طبیعی تر معلول ها یاری می کند و شخصیت ها و ذهنیات و احساسات آنها را برای خواننده قابل قبول می سازد.

جان اشتاین بک درباره طرح داستان می گوید: « نویسنده باید بداند چه میخواهد بگوید و چه می خواهد بنویسد پس باید بتواند آنرا فقط در یک یا دو خط ساده بنویسد تا بتواند برای آن شاخ و برگ بسازد»

n00194534-b.jpg

  • پسندیدم 7

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.

×